SRP – nowe przepisy oraz zmiany zakresu obowiązków urzędników
Nowa architektura Systemu Rejestrów Państwowych (SRP) stworzona jest w oparciu o przepisy prawa już istniejące lub będące w trakcie prac legislacyjnych. Poniższy materiał zbiera wszystkie najważniejsze ustawy, które od 1 marca 2015 roku będą podstawą do realizacji zadań objętych programem pl.ID. Obejmuje także wynikające z nich zmiany zakresu obowiązków urzędników pracujących na SRP.
Podstawy prawne SRP
Wdrożenie programu pl.ID przebiega w oparciu o poniższe akty prawne:
- ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 167, poz. 1131, z późn.zm.),
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217, poz. 1427 z późn.zm.),
- przygotowany przez Rządowe Centrum Legislacji projekt nowej ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego (w trakcie procesu legislacyjnego), oraz rozporządzenia wykonawcze do wskazanych ustaw.
Istotną dla tego programu będzie również nowelizacja zaproponowana w projekcie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Nowelizacja ta obejmie:
- ustawę z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska, która umożliwia kierownikowi usc wydającemu decyzję o zmianie imienia lub nazwiska przesłanie decyzji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do innego kierownika usc, który sporządził akt urodzenia lub akt małżeństwa osoby zmieniającej imię lub nazwisko,
- ustawę z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, nakładająca na kierownika usc, do którego wpłynął zagraniczny dokument stanu cywilnego dotyczący osoby posiadającej numer PESEL i dla której nie sporządzono polskiego aktu stanu cywilnego, obowiązek zaktualizowania w rejestrze PESEL danych dotyczących stanu cywilnego, zawartego małżeństwa lub zgonu osoby.
- ustawę z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, która w Rejestrze Dowodów Osobistych zapewnia automatyczne unieważnianie dokumentu osobom, które utraciły obywatelstwo polskie lub zmarły.
Zakres zmian w czynnościach wykonywanych przez urzędników
SRP to nie tylko nowy system informatyczny. To także nowe procesy przepływu informacji wokół referencyjnego rejestru PESEL. W trakcie analizy obecnie istniejących procesów jednym ze zdiagnozowanych problemów okazał się fakt sztucznego rozdzielenia niektórych obowiązków stanowiących logiczną całość pomiędzy różne organy administracji samorządowej. W efekcie np. unieważnienie dowodu osobistego po zgonie obywatela wymagało współpracy pomiędzy różnymi organami jednostek samorządu terytorialnego. To wydłużało cały proces, a w niektórych wypadkach, powodowało niepożądane komplikacje.
Dlatego logicznym i w pełni uzasadnionym rozwiązaniem było ponowne scalenie tych procesów i przekazanie związanych z nimi kompetencji do właściwego organu będącego źródłem tego typu danych. Oto najważniejsze zmiany w czynnościach poszczególnych organów administracji samorządowej.
ORGAN EWIDENCJI LUDNOŚCI
Obowiązki dodatkowe:
|
|
Obowiązki likwidowane – dzięki SRP urzędnicy ewidencji ludności nie będą już musieli:
|
ORGAN WYDAJĄCY DOWODY OSOBISTE
Obowiązki dodatkowe: BRAK |
|
Obowiązki likwidowane – organ wydający dowody osobiste nie będzie musiał:
|
KIEROWNIK URZĘDU STANU CYWILNEGO
Obowiązki dodatkowe:
|
|
Obowiązki likwidowane – wprowadzenie SRP zdejmie z urzędników wiele uciążliwych obowiązków. Kierownik usc nie będzie musiał:
|