Menuikona menu

Podsumowanie konferencji z Łodzi i Opola

13-05-2014

Za nami kolejne dwie konferencje programu pl.ID, w których wzięło udział ponad 300 przedstawicieli gmin z województwa łódzkiego i opolskiego. Szczegółowe informacje dotyczące postępu prac programistycznych, harmonogramu działań do końca 2014 roku oraz nadchodzących szkoleń prezentowali przedstawiciele instytucji zaangażowanych w projekt z podsekretarzem stanu MSW Rafałem Magrysiem na czele. 

Wśród przedstawicieli instytucji zaangażowanych w realizację programu pl.ID w konferencji wzięli udział także: Karolina Grenda – dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich, Roman Kusyk – dyrektor Departamentu Ewidencji Państwowych MSW, Maria Dowgiałło-Kadłubowska – koordynator projektu szkoleń programu pl.ID w COI oraz Piotr Mierzwiński – rzecznik prasowy COI. Również i tym razem największą uwagę uczestników spotkania przykuła będąca jeszcze w trakcie prac programistycznych (choć działająca już wersja) aplikacja ŹRÓDŁO. Dzięki niej urzędnicy mogli się przekonać, jak przebiegać będzie obsługa obywatela po 2 stycznia 2015 roku. 

 

 

Jednocześnie przypominamy, że przed nami jeszcze 12 konferencji w pozostałych miastach wojewódzkich. Najbliższa konferencja odbędzie się w 15 maja w Katowicach w Auli nr 8 na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego przy ul. Bankowej 11B.

 

Kolejne spotkania z urzędnikami będą miały miejsce we Wrocławiu, Gorzowie Wielkopolskim, Poznaniu, Bydgoszczy, Rzeszowie, Gdańsku, Krakowie, Białymstoku, Szczecinie, Lublinie oraz Kielcach. Dokładny harmonogram spotkań można znaleźć na stronie obywatel.gov.pl pod tym linkiem.


Poniżej prezentujemy pytania, które pojawiły się w Łodzi i Opolu wraz z odpowiedziami:

  • Co stanie się z kopertą dowodową po 1 stycznia 2015 r.?

Ustawa o dowodach osobistych nie przewiduje przekazywania kopert dowodowych pomiędzy organami gmin, które będą miały bezpośredni dostęp do centralnej bazy danych – Rejestru Dowodów Osobistych (RDO). Dokumentacja związana z dowodami osobistymi będzie przechowywana przez 10 lat, licząc od 1 stycznia roku następnego od daty zgonu posiadacza dowodu osobistego. Po upływie wskazanego terminu dokumentacja będzie brakowana na zasadach określonych w ustawie o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Aktualnie trwają prace nad rozwiązaniami technicznymi, które zapewnią bieżące informowanie gmin o zmianach w statusie dowodu osobistego, które obligują do podjęcia działań związanych z archiwizacją dokumentacji.

  • Co stanie się ze słownikami nazw ulic? Czy pozostaną w obecnym brzmieniu?

W SRP nazwy ulic będą pobierane ze słownika TERYT.

  • W jakich terminach przewidziano szkolenia dla urzędników?

Szkolenia dla urzędników będą się odbywały w III oraz IV kwartale 2014 roku. W tym samym czasie będzie dostępna platforma e-learningowa dla wszystkich użytkowników Systemu Rejestrów Państwowych wraz z edukacyjną wersją aplikacji ŹRÓDŁO. Więcej informacji o samych szkleniach można znaleźć w dziale szkoleń.

  • Czy przewidziano możliwość wykorzystywania oprogramowania alternatywnego, które współpracowałoby ze ŹRÓDŁEM?

System Rejestrów Państwowych będzie zasilany wyłącznie poprzez internetową aplikację ŹRÓDŁO. Tym samym Aplikacje Alternatywne nie będą mogły bezpośrednio aktualizować danych w SRP. Aplikacje te będą mogły w uzasadnionym prawnie trybie pobierać dane z rejestrów oraz migrować dane do BUSC z pomocą aplikacji ŹRÓDŁO. Oznacza to, że wszystkie zadania w zakresie bezpośredniej aktualizacji danych w SRP będą musiały być wykonywane za pomocą aplikacji ŹRÓDŁO.

Szczegółowe informacje już wkrótce pojawią się na stronie www.obywatel.gov.pl. 

  • Czy dane znajdujące się w obecnych bazach USC będą wykorzystywane w nowym systemie?

Aplikacja ŹRÓDŁO umożliwi import danych o aktach stanu cywilnego z obecnie istniejących rejestrów. W związku z tym niezbędne będzie zapewnienie możliwości wyeksportowania pliku z aplikacji lokalnej do BUSC w formacie pliku XML o zdefiniowanym przez MSW schemacie XSD, o które producent aplikacji powinien wystąpić do resortu (wzór wniosku na stronie obywatel.gov.pl w dziale O programie pl.ID lub pod tym linkiem).

USC mają obowiązek wykonania migracji w momencie rejestrowania kolejnego aktu. Istnieje możliwość wypracowania niezależnego harmonogramu przenoszenia danych na poziomie lokalnym. Obecnie MSW pracuje nad projektem masowej migracji i digitalizacji aktów stanu cywilnego w ramach nowej perspektywy budżetowej UE.

  • Obecne oprogramowanie urzędów stanu cywilnego uniemożliwiają zapis nazwisk małą literą – czy podobnie będzie w nowym systemie?

Baza Usług Stanu Cywilnego jest zintegrowana i dostosowana do wymagań rejestru PESEL, w którym wszystkie dane są zapisywane wielką literą. Dlatego też nie będzie możliwości zapisu w aplikacji ŹRÓDŁO nazwisk małą literą.

  • Kto będzie wystawcą dowodów osobistych od 2015 r.?

Wystawcą dowodu osobistego będzie ten Wójt/Burmistrz/Prezydent miasta, do którego wpłynie wniosek o wydanie dowodu osobistego.

  • Czy pojawi się możliwość przesyłania drogą elektroniczną dokumentacji sądowej i szpitalnej do odpowiednich USC?

Obecnie nie istnieje możliwość bezpośredniego zasilania Bazy Usług Stanu Cywilnego dokumentacją sądową i szpitalną. Dokumentacja taka będzie mogła być nadal przekazywana np. na skrzynkę podawczą USC. Przyjęte dokumenty będą mogły zostać dołączone w systemie BUSC do odpowiednich aktów stanu cywilnego jako akta zbiorowe. Będzie to możliwe w przyszłości, jeśli resorty zdrowia i sprawiedliwości wprowadzą odpowiednie rozwiązania w swoich projektach informatyzacyjnych.

  • Czy wprowadzenie Źródła wiąże się z koniecznością zgłoszenia do GIODO odrębnego zbioru danych?

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych będzie zgłaszać centralne rejestry do GIODO.

  • Czy Straż Miejska będzie miała oddzielny dostęp do danych z systemu?

Zasady dostępu do rejestru PESEL dla straży gminnych nie ulegną zmianie w stosunku do obowiązującego stanu prawnego. Nadal podstawą uprawnienia do korzystania z danych on-line będzie decyzja teletransmisyjna, której wykonanie wymaga stworzenia odrębnego punktu dostępowego.

  • Czy sprawozdania dla GUS będą generowane automatycznie?

Obecnie Wykonawca systemu opracowuje rozwiązanie, które pozwoli na przekazywanie sprawozdań do GUS.

  • Obecnie urzędnik nie może udzielić informacji o dowodzie wydanym w innej gminie. Jak zostanie to rozwiązane po 1 stycznia 2015 r.?

Obecne ograniczenie wynikające z art. 65 ust. 3 ustawy o dowodach osobistych, które zobowiązuje do udostępniania danych wyłącznie w zakresie dowodów wydanych przez daną gminę, po 1 stycznia 2015r. nie będzie już obowiązywało. Strona będzie uprawniona do złożenia wniosku o dane z RDO do wybranej gminy, na której spoczywać będzie obowiązek jego realizacji.

  • Czy BUSC przewiduje funkcjonalność kancelaryjną oraz elektroniczną archiwizację? 

BUSC nie przewiduje funkcjonalności kancelaryjnej. Natomiast BUSC przewiduje elektroniczną archiwizację aktów stanu cywilnego w celu przekazania do właściwego archiwum państwowego po wyznaczonym okresie ich przechowywania w systemie.

 

Poleć innym:
« Wróć do wszystkich aktualności