Menuikona menu

Program pl.ID na posiedzeniu Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego

06-12-2013

W jaki sposób prowadzone będą projekty informatyczne w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych? Co zmienią one dla obywateli oraz administracji publicznej? Na te oraz inne pytania odpowiadali przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych na posiedzeniu Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

W trakcie spotkania, które odbyło się 3 grudnia w Warszawie, wiceminister Rafał Magryś przedstawił założenia nowej strategii MSW „Projekty Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w obszarze rejestrów państwowych i teleinformatyki. Nowe podejście” oraz opowiedział o nowym sposobie realizacji projektów informatycznych, który zapewnia:

  • zachowanie pełnej kontroli Ministra Spraw Wewnętrznych nad strategicznymi projektami informatycznymi,
  • budowę kompetencji w zakresie tworzenia oraz prowadzenia projektów informatycznych (wcześniej wiedza znajdowała się głównie po stronie wykonawców zewnętrznych),
  • zorientowanie rejestrów państwowych na świadczenie usług dla obywateli,
  • uwzględnienie pełnego cyklu życia projektu (od planowania do utrzymania i modernizacji produktów w wieloletniej perspektywie).

Wiceminister Rafał Magryś przedstawił członkom zespołu założenia i aktualny stan realizacji projektu pl.ID. Projekt ten, przejęty przez MSW z Centrum Projektów Informatycznych na początku 2013 r, obejmuje modernizację i integrację rejestrów na bazie w pełni referencyjnego zbioru PESEL. Jego wdrożenie doprowadzi do efektywniejszej elektronicznej komunikacji między urzędami, odmiejscowienia usług z zakresu ewidencji ludności, dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego oraz udostępnieniu wielu usług za pośrednictwem Internetu.

Rafał Magryś (wiceminister MSW), Roman Kusyk (zastępca dyrektora DEP MSW)Rafał Magryś (wiceminister MSW), Roman Kusyk (zastępca dyrektora DEP MSW)

Wykonawcą projektu jest Centralny Ośrodek Informatyki, jednostka nadzorowana przez MSW, który pełni rolę dostawcy kompleksowych rozwiązań teleinformatycznych. Wiceminister Rafał Magryś podkreślił, że takie rozwiązanie umożliwia utrzymanie wiedzy i kompetencji w sektorze publicznym przy jednoczesnym zachowaniu pewności, że realizacja zadań pozostaje w rękach wysoko wyspecjalizowanych ekspertów.

W kolejnej części zastępca dyrektora Departamentu Ewidencji Państwowych, Roman Kusyk, omówił zagadnienia związane z gruntowną przebudową systemu informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w ramach projektu CEPiK 2.0. Realizacja tego programu zostanie zakończona w 2016 r., jednak modernizowane moduły i nowe funkcjonalności będą oddawane stopniowo. Pierwszy z nich, pozwalający na uruchomienie Krajowego Punktu Kontaktowego – realizującego postanowienia dyrektywy CBE – został odebrany przez MSW już w listopadzie tego roku. Dzięki temu Polska, jako jeden z pięciu krajów europejskich, jest technicznie przygotowana do automatycznej wymiany informacji o naruszeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego. Projekt CEPiK 2.0 pozwoli również na uruchomienie licznych usług dla obywateli, przedsiębiorców oraz samej administracji publicznej, opartych na zgromadzonych danych. Już teraz w końcowym etapie przygotowań znajdują się usługi „Historia pojazdu” oraz „Bezpieczny autokar”.

Na zakończenie prezentacji wiceminister Rafał Magryś podkreślił rolę urzędników, którzy swoją wiedzą oraz doświadczeniem wspierają budowę nowych rejestrów oraz zaprosił do dalszych konsultacji wdrażanych rozwiązań. Kolejne uzgodnienia będą prowadzone w formie wymiany bieżących uwag między władzami samorządowymi oraz realizatorem projektu (MSW), również w ramach dalszych działań Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Poleć innym:
« Wróć do wszystkich aktualności